/ UWCRCN /

First day of classes

En dag fylld av nya intryck, erfarenheter och kulturkrockar. Detta är något helt annat än sam på KG ska jag säga. Första lektionen i Geografi fick vi läxan att tills nästa lektion göra en powerpointpresentation på 20 minuter om vårt eget land att presentera för resten av klassen. Jag kommer alltså få höra presentationer från Ghana, Ethiopien, Swaziland, Norge, Danmark, Nederländerna, Congo Brazzaville och Colombia på fredag. Den andra mindre chocken för mig som svensk är respekten för läraren. Alla är så knäpptysta att det praktiskt taget ekade i hela rummet när jag tappade ett stift från min blyertspenna på English lang lit. Sedan har vi ju fokusen på prestation. Till skillnad från den svenska flumskolan släpps här aldrig fokusen på de hägrande (sarkasm här) slutproven - aka 80% av ditt betyg på en dag. Och till sist den uppenbara skillnaden: den akademiska engelskan. Jag har vardagsspråket i princip flytande nu, men det akademiska... Jag kände mig så korkad på Geografin när min lärare Daniel frågade om namnen på de olika geografiska delarna av jorden och började med att peka på norra halvklotet. Det är väl klart att jag vet vad det är - jag är bra på geografi! Mne hur skulle jag veta att det heter Northern Hemisphere på engelska? Och så fortsatte det hela dagen fram till sista lektionen. 
 
Sista lektionen var svenska. Vilken lycka! Diskutera på ett språk jag behärskar till 100 procent. Inte behöva harkla mig för att "vinna tid". Inte behöva leta igenom min överhettade hjärna i jakt på ett passande ord i sammanhanget. Det var så behagligt. Sitta i sofforna i Swedish Classroom och bara prata om vad som helst. Tacka gud för svenskan - modersmålet. Min lättnad är dock endast temporär. Snart börjar de blandade skandinaviska grupperna så vi ska börja diskutera på de tre skandinaviska språken med varandra om samma litteratur vi läst på våra respektive språk. Danska borde vara enklare att förstå än det egentligen är.Varför måste de ha alla de där grymtningarna och avklippta ord? Att se det skrivet är ju inte så komplicerat men när det ska ut genom munnen...
 
En korrektion från mitt tidigare inlägg om schemat fick jag idag av min fantastiska roomie Yenglik. Du har inte samma schema varje dag, utan schemat och blocken roterar runt på något helt ofattbart sätt. Jag som hade svårt att få vårt fasta schema i Sverige att fastna efter ett helt år kommer ha otroligt svårt att fatta detta. Varför ska det vara så krångligt? Det betyder alltså att jag inte har D-block (mitt lediga block, för att svara på din fråga mamma) som sovmorgon eller i slutet av dagen varje vecka. Som sagt, krångligt, eller hur? Men en sak vet man i alla fall: Jag börjar alltid 8 och slutar 2 om jag inte har free block (dvs när de icke-skandinaviska har Norwegian Communication mowhahah). Och mamma, för att svara på din andra fråga så har vi ToK (Theory of Knowledge) först nästa termin. Pil säger att jag ska vara glad för det.
 
Jag hade kunnat skriva ett helt inlägg om vad jag tycker om mina klasser eller om lärarna, men eftersom det allmänna mottot här är att aldrig prata om någon när den inte är i rummet, så verkar det bara dumt. Både bra och dåliga saker kan uppfattas fel när det kommer ut offentligt, så jag skippar det. Vi kan väl helt allmänt om skolan säga att jag kommer att vänja mig.
 
 
 
 
#1 / / Per-Erik:

Good spirit, darling!

Frustration kommer att varvas med lycka - det är helt normalt när man byter kultur. Men jag är helt säker på att glädjen kommer att överväga.