/ San Francisco /

The Active Learning Forum

 
I ALF kan är läraren begränsad till att prata max 5 minuter i sträck, och har olika medel för att genom programmet se vilka av eleverna som är engagerade, och vilka som inte är det så att de kan ge ordet till dem, samt hur mycket folk har pratat under lektionen vilket bidrar till att alla får chansen att prata under lektionen. Det är ett otroligt effektivt sätt att tvinga alla elever att vara helt aktiva under de 90 minuter långa lektionerna, och bidrar helt klart till att man lär sig vad de vill att man ska lära sig. 
 
Ämnena är sorterade in i olika Units och dessa är i sin tur sorterade in i så kallade HCs (Habits of Mind and Foundational Concepts, vilka modernt nog är angivna med hashtags. T.ex. #openmind, #presentation, #assumptions.). De flesta lektioner är en ny HC introducerad, och de är många, så det tar nog en stund att gå igenom. 
 
Jag verkar inte kunna stanna i ett och samma skolsystem tillräckligt länge för att hinna bli bekväm med det. När jag kom till IB var jag sämst i klassen och jobbade mig till slut uppåt och fick ganska bra slutresultat. Nu byter jag igen, och det är som att börja från noll igen. Det är tugnt, mycket att göra och helt nya koncept, men det ska nog gå bra. Det har det ju gjort hittills. Och om det inte går bra kommer jag att göra det bra, jag verkar ju inte rygga tillbaka för utmaningar...
 
Här är lite screenshots från ALF.
 
Min Empirical Analysis-lektion in session, med ett diskussionsdokument för alla att se som bas för diskussionen.
Professor Ahuja i full action.
Mina klasskompisars svar efter en "poll" på frågan: "Explain one disadvantage to keeping an open mind that you read about in the pre-class materials. Do you agree or disagree? Why?". Alla får ca 5 minuter på sig att fylla i sitt svar på max 200 karaktärer och sedan bedöms svaret efter lektionen och man får ett betyg.
De olika reaktionerna man kan göra under lektionen som då visas över miniatyrbilden av dig i raden av elever.
Alla lektioner bedöms av lärarna efteråt, och man får betyg på vad man sagt (ovan kan du se att jag kan klicka på de tillfällen då jag pratade under lektionen och lyssna igen) och skrivit under lektionen. Jag har hittills inte sagt särskilt mycket smart.
 
Puss och kram, jag saknar er. 
#1 / / Per-Erik:

You can do it! 😘