/ Seoul /

Gangnam Style

Två och en halv vecka i denna intensiva och bubblande stad fylld med välklädda och hårt arbetande människor men en ännu mer homogen befolkning än Sverige. Just nu sitter jag på Cafe Artisee, 20 meter från hotellet min klass och klassen över mig kommer att kalla hem under de kommande 3,5 månaderna. Utanför fönstret droppar regnet lätt över kostymklädda människor på middagsrast. Majoriteten av dem kommer inte att gå hem från jobbet än på flera timmar, och några kanske till och med stannar över natten på kontoret. Ett litet land med stor befolkning och snabb teknologisk och finansiell utvecklling har lett till ett högst tävlande och jämförande samhälle, vilket gör att människor känner sig tvungna att jobba järnet 6 dagar i veckan, ofta 10 eller 12 timmar per dag. 
 
Själv jobbar jag också hårt, även om jag inte ens kan börja att jämföra mig med människorna som rushar förbi mig på andra sidan rutan. Lektionerna och deras läxor och förberedelsetexter slog hårt inför första skoldagen i måndags. En stor skillnad i motivation har dock skett sen förra året, då jag detta år har valt kurserna själv - ekonomi, historia, politik och psykologi. Det känns inte tråkigt att göra läxor längre, men koncentrationen är inte riktigt på topp efter ett sommarlov av fysiskt, och inte mentalt arbete. Min blick flackar iväg från datorn titt som tätt, och min rygg känns stel från en vecka av stillasittande. Jag tror att jag vid det här laget har lyckats pricka av varenda ett av kafeerna som finns inom ett kvarters radius av Urban Place, där vi bor. Det låter inte så imponerande, men mängden av kafeer som finns i Seoul är häpnadsveckande. Det måste finnas 2 för varenda en av Seouls 22 miljoner invånare, minst. 
 
Mycket av Seoul återstår att se, och även om min uppskattning av staden definitivt har växt sedan jag kom hit, har jag mycket kvar att se och mycket mer energi att uppbringa för att ta mig ut ur Gangnam igen. 
 
Mer uppdateringar kommer. Ja, det kommer en om den något spända politiska situationen jag finner mig själv i förr eller senare.