/ UWCRCN /

Science Project

Vad i hela friden gör hon i ett sådant tänker nog många av er. Ja, den frågan ställde även jag mig ett antal gånger under dagen när det stod klart att vår uppgift var att skapa en turbin och med vindkraft generera el till en glödlampa. Det vi fick att jobba med var 30 sidor papper, koppartråd, magneter, lim och sugrör. Och av det skulle vi skapa vår egen spole, vindsnurra och allt det där andra som skulle generera el. Ja, vi fick ju heller inga instruktioner för något, utan uppgiften var bara att vi på något sätt skulle få den där lampan att lysa, och detta var allt vi fick använda. Min grupp lyckades inte, men vår idé var bra, och tro det eller ej var det jag som kom på hela designen. Ni kan sluta applådera nu, smickra mig inte för mycket. Oho. 
 
Det fysikläraren Chris presenterade som ett fysikexperiment blev mer av ett konstruktionsarbete i papper än ett fysiskt experiment, och jag tror att jag spenderade minst en och en halv timme bara på att rulla ihop en spole av den där smala koppartråden. Men det var faktiskt kul, trots att naturvetenskap och sådant inte riktigt är min cup of tea, så att säga. Min grupp var rolig och vi hade på spotify med gamla godingar under hela dagen. Fram till lunch gick det bra, det rullade på och vi var alla på bra humör, men efter lunchen fick vi många motgångar i vår konstruktion och då sjönk livsglädjen något och koncentrationen sviktade såpass att det var fler människor ute i korridoren under de sista timmarna än inne i själva klassrummen. Men allt som allt tyckte jag verkligen att dagen var både kul och givande, även om jag helt ärligt inte riktigt fattade poängen med att ta oss från våra lektioner för en hel dag bara för att bygga med papper. Det var tydligen något IB requirement som vanligt, haha. 
 
Ni får nöja er med bilderna jag tog från Cheyennes mobil under dagen (nu kan jag hennes passcode - makt).