/ UWCRCN /

Stop & Erase

Jag föjler ett konto på Instagram som kallas "makthavarna" och som generellt mest kritiserar vithetsnormen som råder i Sverige, rasismen som blossat upp i Europa och almänna förtryck i samhället. Det är ofta väldigt intressanta texter och jag känner verkligen att jag får ut mycket av att läsa dessa texter, och jag får verkligen nya perspektiv på saker och ting. Jag får dessutom reda på saker jag kanppt ens visste fanns då jag själv råkar vara del av den mest priviligerade delen av mänskligheten. Det enda som kanske kunde gjort mig mer priviligerad hade varit om jag vore man. Men att vara blåögd, blond, svensk och vit gör en mer eller mindre till en av de mest privilerade människorna i världen. Av alla pass du kan ha är endast det finska, brittiska och norska passet bättre och mer tillåtande än det svenska, och jag tycker att det visar på någonting. 
 
Hur som helst, vad jag reagerade på var idag användningen av ordet rasifierad. Jag har sett det användas förut och varenda gång har jag ryggat till lite. Ordet används främst av folk som historiskt sett har blivit diskriminerade på grund av "rastillhöringhet" eller vad jag hellre skulle vilja kalla hudfärg. Meningen jag reagerade på var "där var jag den enda rasifierade tjejen som hade på sig sjalen." Vad är meningen med användningen av detta ord? Jag förstår verkligen inte. Handlade inte kampen mot rasismen om att få folk att till exempel sluta att använda sig av ordet ras om människor? Och varför har vi då börjat använda det igen? Varför sätter folk på sig den stämpeln igen, och denna gången frivilligt? Jag kan förstå att genom att sätta på sig ordet och beskriva sig själv som "rasifierad" tar man på sig skällsordet och försonas med det, men jag förstår faktiskt inte nödvändigheten i det hela. Ordet "ras" har och har haft ett så otroligt dålig klang eller bibetydelse och jag förstår inte varför vi måste använda det. 
 
Ordet "ras" som ett adjektiv eller sätt att kategorisera människor har aldrig fått positiva konsekvenser, rätta mig om jag har fel. Genom att dela in folk i olika raser sätter vi en stämpel på varenda människa och tillåter folk att förknippa egenskaper och händelser med en "ras" eller ett folkslag. Säg att du har sett en svart man slå en vit man på gatan, betyder det att alla män med mörk hudfärg är våldsamma? Du har sett en rom sno ett tuggummipaket i en affär, betyder det att alla romer är tattare och lösaktiga kringvandrare som inte kan anpassa sig till samhället? Nej, det gör inte det, men genom att sätta en etikett på varenda huvud på denna planet, genom att vi delar in folk i kategorier tillåter vi generalisering och stereotyper. Varför är detta nödvändigt? I Sverige har vi inte använt ordet "ras" på länge, och jag trodde att vi hade lämnat fenomenet "rasforskning". Jag trodde att vi hade lämnat det på 40-talet, men tydligen måste vi fortfarande ta upp det. Inget bra har någonsin kommit av att ta upp "raser", det leder bara till hat och att olikheter tas på ett negativt sätt. 
 
Jag pratade med Rachele och Cheyenne om detta idag, och att jag tycker att det är onödigt att ta upp begreppet "raser" igen när vi nu nästan blivit av med det. Cheyenne sa då att det i alla fall i engelskan är ganska vanligt att man använder just begreppet "ras", typ afro-american, african, caucasian och så vidare vilket gjorde mig lite upprörd och chockad. Det är så otroligt politiskt inkorrekt att prata om sådant i Sverige att jag blev förvånad av att höra att det används till vardags i nordamerika. Men jag antar att det varit lite mer "aktuellt" där, även om jag fortfarande inte ser poängen med att använda det. 
 
Det jag ofta hör, kanske int esomen direkt kommentar till mig själv då jag ofta är väldigt försiktig med vad jag säger då jag inte vill förolämpa någon, men mot andra är just det att man inte har något att säga till om i ämnet om man är vit och priviligerad i samhället då man inte vet hur det känns. Fast alltså jag förstår inte meningen med att ta upp det nu, när pratet om raser äntligen börjat försvinna. Kom gärna med kritik om ni inte tycker som jag, men detta är vad jag tycker. Hoppas att ni förstod vad jag menade och vad jag skrev.