/ UWCRCN /

The Imitation Game

Cheyenne frågade mig idag om jag ville se en film med henne i Swedish Classroom, och eftersom jag är jag så kunde jag ju inte säga nej till en film. Jag visste inte ens vad den handlade om, men tänkte vem bryr sig. Hur som helst, filmen var "The Imitation Game" och var en historisk film baserad på verkligheten om mannen, Alan Turing, som under andra världskriget uppfann maskinen som kunde avkoda tyskarnas kodade meddelanden. Det var verkligen en fantastisk film och den berörde mig så djupt att jag fick tårar i ögonen och den där känslan i magen som man bara får efter en riktigt bra film eller en riktigt bra bok. Jag vill inte spoila någonting för dig, och kan därför inte berätta varför den berörde mig så djupt eller mina tankar om den då det skulle kräva att jag förklarade i princip hela storyn för dig. Jag rekommenderar dig därför att se filmen, och sedan ringa mig så att vi kan diskutera den för den är verkligen värd tiden.
 
Vi var ett par stycken som såg filmen, och en av de som var med var min tyska co-year Inga. Hon behövde hämta sina gardiner i Denmark House, så hon följde med mig och Cheyenne in när vi var på väg till våra rum, och vi började då prata om filmen kopplat till verkligheten och hur den berört oss, samt hur Inga kände sig i rollen som tysk när hon ser sådana här filmer. Hennes svar var faktiskt ganska intressant, och vi hade en ganska lång diskussion om just detta (faktiskt tror jag att de fortfarande står kvar där och pratar). Hon sa att hon inte associerar sig med "tyskarna" i fall som detta då hon, med rätta, inte har någon skyldighet i brotten. Hon sa också att hon knappt kan se det Tyskland hon lever i i det samhälle och den kultur som fanns i dåtidens Tyskland, men att det här och där poppar upp hemskheter även nu precis som överallt i Europa. Ja, det är ganska häftigt att jag kan titta på en film om andra världskriget och sedan diskutera det med en sjukt intelligent tysk direkt efter. Åh vad jag älskar att alla här har sina egna och ofta ganska starka åsikter och inte är rädda för att säga dem.