/ UWCRCN /

The International Women's Day

En dag dedikerad till plugg och koncentration. Jag har prov i geografi imorgon, och behövde därför verkligen vara produktiv idag. Men jag lyckades plugga in det, och jag är stolt över mig själv. Jag provade dessutom någonting som jag aldrig gjort förut, jag tog mina böcker och pick och pack och satte mig i ett klassrum för att prova om det var så produktiv som alla sa. Det var det inte. För det första hade jag glömt hälften av alla de saker som jag behövde, och för det andra kändes rummet så otroligt tomt och stort att jag fick omvänd klaustrofobi. Så jag återvände till mitt otroligt stökiga och på gränsen till äckliga rum. Och som jag kanske har nämnt innan har jag någon konstig fetisch för golv, så jag bredde ut den filt jag fått av Reda, hämtade min kudde, och spred ut mina böcker och papper framför mig, och så satt/låg jag i 4 timmar konstant pluggande med pauser på 5 minuter tills mina kära roomies kom och distraherade mig. Men jag lyckades plugga! Äntligen.
 
 
Till ära av den internationella kvinnodagen anordnade några elever det som kallas för Vagina Monologues i Høegh, där tjejer ställde sig upp och läste upp dikter och monologer om sin vagina i ett försök att ta bort tabun kring detta fantastiska könsorgan. Det var helt fantastiskt, och vissa av de som uppträdde var helt geniala. Astrid höll en helt fantastisk monolog, precis som Iéva och jag blev så otroligt stolt över både min skola, men även över feminismen. Samtidigt, som guru Gudrun sa "Ska vi fira eller vara förbannade?", eller som Veronica Eneskjöld "Säg inte grattis - höj näven!". Varför firar vi egentligen att vi fortfarande lever i ett patriarkalt förtryck? Att ordet vagina fortfarande är tabu, att mens är något så äckligt att vi gömmer bindorna och tampongerna när vi går till toaletten, att kvinnor fortfarande bara tjänar i genomsnitt 80% av männens lön och att ingen forskning görs kring mensvärk och vi bara förväntas stå ut. Nä jävlar heller. Och varför förväntas tjejer använda p-piller, medans det knappt ens finns för killar. Det är som att låta pistolen fortsätta skjuta, men klä på offret med skottsäker väst. Var finns logiken i allt? Varför firar vi? Men monologerna var i alla fall bra. Det kan vi fira. Och nästa år kan ni ge er fan på att jag ska stå på den där scenen och läsa upp en.
 
 
Efter monologerna hade jag te med David, och det var jättetrevligt, varefter jag återvände till mitt rum, kollade igenom mina anteckningar för provet imorgon, var arg på patriarkatet och i frustration bestämde mig för att gå och lägga mig. En vanlig dag. 
 
Krossa patriarkatet! Kvinnokamp och systerskap.
#1 / / susannabanana:

Blev så glad över din komenar, du ska veta att jag varit din trogna följare enda sen du stack!! Puss