/ UWCRCN /

Power Outage and A Report of the Day

Jag sitter här i ett Denmark House i strömavbrott med två ljus på var sida av tangentbordet och har för en gångs skull ingenting att skriva om. På dagarna kommer jag på en massa olika ämnen som jag knappt kan vänta på att få dela med mig av på bloggen, men majoriteten glöms bort lagom tills det blir dags att faktiskt skriva inlägget. 
 
Inte mycket har hänt idag - det har faktiskt varit en relativt händelselös dag. 
 
6.50 Alarmet rycker mig upp ur min sköna sömn, men är inte tillräckligt effektivt för att få mig att faktiskt gå upp, utan jag sätter på nästa alarm.
7.10 Nästa alarm startar och jag drar en djup uppgiven suck. Jag ligger där och stirrar mållöst på mina kaningardiner i ett antal minuter innan min säng plötsligt knakar till, och jag vaknar till på en sekund av fasa för att min säng skulle rasa ner på Aya. 
7.15 Jag går in i badrummet och stirrar på mig själv i spegeln. Mitt hår ser ut som ett skatbo och ögonen är sådär plufsiga som de bara är när man är precis nyvaken. Jag bestämmer mig för att jag är för trött för att borsta tänderna, och sätter mig ner på det uppvärmda golvet i badrummet, tomt stirrande på det som råkade finnas rakt framför mig, dvs rören till handfatet. 
7.35 Jag är klar i badrummet; ansiktet är sminkat, håret är inte borstat med uppsat i någon form av boll på huvudet, tänderna är borstade men ögonen förblir mosiga. Nu kvarstår den största utmaningen av dem alla - välja kläder.
7.45 Det blev efter mycket om och men en svart kjol, ett blått linne och en röd bandana. Nu mot frukosten. Lorena och jag går tillsammans mot Kantina. 
7.47 Varför är jag alltid så sen till frukosten? (Retorisk fråga, jag vet logiken bakom min försening.) Jag rafsar åt mig lite flingor och gör i ordning en macka för senare bruk. Alltid samma människor vid frukosten och idag sätter jag mig med Cheyenne som som vanligt skrattar åt min något nyvakna utstrålning. Jag lurar mig själv att tio minuter ju är gott om tid, och blir som vanligt tvungen att springa till lektionen. 
8.00 Jag infinner mig i Swedish Classroom där vi passande nog ska ha svenska. Jag sätter mig bredvid Karina i en av de mjuka sammetssofforna och lutar mig tillbaka. Jag älskar svenskalektionerna.
9.20 Cookie Break. Jag går med Agolo i lurarna de få metrarna till Kantina, men bestämmer mig väl vid bordet för att jag just idag inte orkar prata med mina vänner, och vi har tack och lov kommit till den nivån av vänskap att det är okej. 
9.40 Matte. 
10.40 English Language and Literature. Jag undrar vad min moldoviska co-year Dan kommer att säga för kontroversiellt om partiska medier idag. Det här blir intressant. 
12.00 Lunch! Höjdpunkten på dagen. Jag äter dock på tio minuter och följer sedan med Solveig tillbaka till hennes rum (mitt andra rum) för att "plugga". Det slutar med att vi pratar resten av lunchrasten och hon blir tvungen att översätta sin spanskaläxa i Google Translate. 
12.45 Environmental Systems and Societies. Detta är en kul klass. Nu. När jag äntligen förstår vad hon pratar om. Vi har kommit till kapitlet om demografi, och tack vare Geografin kan jag allt om olika demografiska modeller och beräkningar. My time to shine! 
14.00 Den långa hemvägen på 100 meter påbörjas, men på grund av det kraftiga snöfallet är jag dränkt av blötsnö när jag når mitt rum och så också min säng.
14.15 Cleaning Time! Jag kan dock chilla då jag inte har städning förrän på söndag. Jag tar istället med min tvätt till UTC (hopplöst, vilket jag vet redan från början) och lyckas åtminstone få in en färg i en tvättmaskin, resten får vänta till senare. När jag kommer tillbaka letar jag reda på Daniel och vi delar på en mango innan det är dags för Nordic Studies.
15.15 Alla förstaåringar är samlade i Auditorium (obligatorisk närvaro) för att lyssna på en väldigt häftig och kunnig kille från Norska Rymdforskningsinstitutet prata om norrsken - hur de uppstår, varför och hur och när man bäst ser dem. Han var otroligt kunnig, och jag fattade faktiskt! 
16.30 Jag går till mitt andra rum, nämligen DH101 där både Cheyenne och Solveig bor och kryper upp i Cheyennes säng där hon råkar titta på Suits. Jag blir kvar där tills middagen. 
17.45 Jag och Cheyenne når Kantina som för dagen serverar en panerad fisk och något slags klibbigt brunt ris. Man ska inte fundera för mycket på vad man äter där, men jag har upptäckt att om man har sweet chili sause på allt så smakar det faktiskt ganska bra. Mitt bord var som vanligt överfullt då ingen vill sätta sig vid ett tomt bord, utan tränger in sig vid redan överfulla bord. "SQUEEZE FOR GOD'S SAKE."
18.00 Jag går tillbaka till mitt rum, ringer mamma och pratar en stund med henne på telefon, lägger på och känner rastlösheten komma. Jag bestämmer mig för att gå genom Student Village och gå in i det hus jag känner för. Det blir Norway House, och jag går upp till Thea som råkar ha rummöte. Det struntar jag i, och lägger mig i hennes säng och lyssnar på musik. 
19.05 Jag får ett meddelande från Anna som lyder "GC!!! Now!". Återigen har jag lyckats glömma att vi har Global Concerns på onsdagar kl. 19, och jag får springa till Kantina än en gång och kommer in i Auditorium med andan i halsen. 
19.30 Jag går tillbaka till Theas säng och vi pratar en stund om livet och dess dilemman. 
20.00 Jag går och knackar på Redas dörr och jag tror att mina exakta ord var: "Reda, you lazy ass, get your shit together and let's go to TSK." Jag är mercyless när det gäller TSK, men jag lyckades inte få med honom idag. Han var "trött". Dålig ursäkt. 
20.15 TSK är fyllt av människor idag och någon har musik på hög volym i ett par högtalare. Jag uppskattar inte deras musikval. Idag är det armar och rygg som ska få arbeta. Jag skulle egentligen gått på badminton, men då mitt knä fortfarande inte är helt okej så skippade jag det då knäna är de som jobbar mest i badminton.
21.30 Tillbaka mot Student Village, och jag bestämmer mig för att gå förbi Iceland House och knacka på hos Alexis. Han verkar sova, så jag traskadr tillbaka till Denmark House via UTC.
22.00 Dusch. Lorena har en massa gäster, så i väntan på att de ska gå tar jag mig för ovanlighetens skull tiden att blåsa håret. De verkar inte gå, så jag säger fuck it och går ut i handduk och hämtar mina grejer. 
22.30 Jag sätter mig ner vid datorn just som det blir strömavbrott.
 
Jaha, det blev ju faktsikt ett ganska långt inlägg idag med, och nu är det dags för mig att bädda och sedan sussa till sömns om mina rumskompisar låter mig.