/ UWCRCN /

Student Council And A Persistent Sun

Jag kan inte tro mina ögon - det har nu varit strålande sol i en hel vecka! Jag är dock cynisk nog att inte lura mig själv att det ska fortsätta, så jag väntar misstänksamt på att det äckliga regnet ska komma tillbaka. Ja, det kanske ska tilläggas att jag också njuter något otroligt av vädret när det nu är såhär bra. Jag har spenderat så mycket tid som möjligt utomhus, gått på promenader, sprungit, gått på fotorundor och suttit ute i solen och skrivit brev. Jag har kanske försakat plugget lite, men man måste ju njuta lite av livet också, eller hur? (Även om det slår tillbaka i facet efter ett tag.) Idag gick jag en långpromenad till Flekke med Solveig och njöt av värmen och solen. Jag hade på mig solglasögon och jeansjacka och allt var perfekt och jag fick prata med Solveig som jag har saknat då hon var iväg på Riddarrennet förra veckan.
 
Denna vecka är det Student Council-val, och då jag befinner mig i ett mikrosamhälle fyllt av diplomater och politiker värderas demokratin oerhört högt och det har varit i princip omöjligt att inte delta och rösta i valet, och närvaron har varit ca 95% på de två valen vi har haft än så länge. Det är lite häftigt att se engagemanget som finns här, det genuina intresset för demokrati och "samhälles"-frågor. Kalla mig anarkist, men jag har inte så stort förtroende till Student Council, jag tycker liksom inte att det händer så mycket. Jag tror att om man verkligen vill förändra någonting här finns det så många andra och bättre sätt att göra det på än genom Student Council. Detta är självklart min högst personliga åsikt och jag tycker att Student Council har gjort många bra ändringar, men just som med de allra flesta kårer och elevråd har de ofta ingen verklig makt över de viktiga frågorna. Men kanske är det de små sakerna som behöver förändras först? 
 
Hittills har styrelsen valts, samt de fem House Representatives, och jag är generellt väldigt nöjd med resultatet. Hög kvinnligt deltagande i valet och den nya kåren. 
 
Ordförande: Nimra (Pakistan)
Communications rep: Andres (Peru)
Board rep: Balder (Norge)
 
Denmark House rep: Erik (min svenske co-year!)
Finland House rep: Sofia (Danmark)
Norway House rep: Emma (Nederländerna)
Iceland House rep: Anna (Hong Kong)
Sweden House rep: Tao (UK)
 
Imorgon väljs de olika kommittéerna, och flera av mina kompisar are running (hur i hela friden säger man det på svenska?) för olika uppgifter, så det blir spännande. 
 
Jag har pluggat mycket de senaste dagarna då det nu börjar komma kluster med inlämningar och presentationer, precis som alltid när lovet närmar sig. För nu är det inte mer än lite mer än två veckor innan vårt påsklov börjar och min familj kommer upp. (Jag kan inte heller låta bli att flika in att det imorgon är exakt 10 dagar tills jag, Klara Josefina Eriksson, fyller 18 år!) Det ska bli skönt att komma ifrån campus lite. Och nu börjar jag även kunna beta av flera olika orosmoment, även om många ligger kvar där och lurar. Den största uppgiften som jag har kvar är att städa upp i mitt hörn och tvätta kläder (jag har endast ett par underkläder kvar), jag lovar att ta ett kort på helvetet innan jag dyker ner i oredan. Nu är det nog dags för lilla mig att börja tänka på refrängen för att kunna vara utvilad inför morgondagens utmaningar. 
 
Jag saknar er.