/ UWCRCN /

Vårens Första Dag

Idag, liksom det har varit i tre dagar nu, var det strålande sol. Efter en mörk och för att vara helt ärlig en ganska deprimerande höstvinter kom äntligen solen fram från sin gömma bakom regnmolnen och Flekke fick visa sin vackra sida. Idag var första gången på länge som jag ställde mig framför fjorden och tänkte "wow vad vackert jag bor". Det har varit svårt att ta sig tiden och energin att beundra naturen gömd i regnkappor och under paraplyn, ständigt flyende vinden och regnet utanför huset. Vi har gått mellan husen med blicken nedslagen och kroppen krum, med så raska steg som fysiskt möjligt utan att titta på något annat än målet. Vi har inte kunnat befinna oss utomhus en längre stund sedan slutet av oktober, och uppriktigt sagt har det gjort mig galen. Man är instängd nog som det är här, och utan möjlighet att se något annat än samma gamla hus dagarna i ända blir man efter ett tag skogstokig. Så att jag idag fick spendera en hel dag utomhus var ovärderligt.
 
Hela skolan förändrades. Humöret på campuset sken som solen, överallt var det folk som skrattade, kramades eller sprang omkring. Många lektioner hölls utomhus i värmen som uppstod i vinskuggan och folk gick omkring i t-shirts. Jag, Amanda och Ines gick till E-building efter skolan och pluggade samt åt kladdkakesmet ur mugg i solen och jag tror faktiskt att det vid husväggen var nästan 20 grader varmt. Jag lutade mig mot väggen sittandes på en filt och tittade på den glittrande fjorden framför mig. Vad vackert det var och vilka vår och nästan sommarkänslor jag fick. Doften, värmen och vattnet. Nu är det vår. 
 
Sommar, sommar och sol,
havet och vinden och doft av kaprifol.
Sommar, sommar och sol,
en himmel så blå som viol.

När livet blir för tråkigt eller dagen blir för grå
då tar jag till ett eget litet knep,
en fånig liten ramsa som jag hittat på
som handlar om det bästa jag vet.

Sommar, sommar och sol,
havet och vinden och doft av kaprifol.
Sommar, sommar och sol,
en himmel så blå som viol.

På morron när jag vaknar och drar upp min rullgardin
så kanske regnet bara öser ner.
Då blundar jag och nynnar på en melodi
som handlar om det bästa jag vet.

Sommar, sommar och sol,
havet och vinden och doft av kaprifol.
Sommar, sommar och sol,
en himmel så blå som viol.

När vintermörkret sänker sig så dystert på vår jord
då har jag som en magisk hemlighet,
en fånig liten ramsa med sånna ord
som handlar om det bästa jag vet.
 
Mellan lektionerna var det packat längst väggen vid E-building.
Hur vacker är inte hon...
Madhulika gick med på att ha ESS på bryggan utanför klassrummet och vi spenderade lektionen i solen pratandes om ekosystem.
Global Politics på en brygga i solen? Ja varför inte.